Bestuurlijke samenvatting

Bestuurlijke samenvatting

We willen goed bereikbaar zijn voor onze inwoners, organisaties en ondernemers. En met een servicegerichte, toegankelijke dienstverlening de vraag van samenleving goed bedienen. We blijven ons ontwikkelen op onze digitale dienstverlening zodat inwoners gemakkelijk op hun tijd en plaatsonafhankelijk producten en diensten kunnen afnemen. Onder andere op het gebied van burgerzaken hebben we hierin al een aantal stappen gezet. Tegelijk blijven we oog houden voor mensen die minder digitaal vaardig zijn, zodat zij mee kunnen in deze veranderingen.

Ook willen we meer samenhang aanbrengen in de verdere ontwikkeling van onze diensten. Dit betrekken we bij de visie op de gewenste dienstverlening die wij gaan formuleren.
Op tal van terreinen verwerken wij als gemeente veel informatie. Ook dit gebeurt in toenemende mate digitaal. Het op de juiste wijze vastleggen van en beschikken over informatie en een procesgerichte werkwijze worden van steeds groter belang voor onze dienstverlening. Er zijn een aantal nieuwe wetten die de informatievoorziening voor inwoners verbeteren. Het gaat hier om de Wet open overheid, de Wet digitale overheid, de Nieuwe archiefwet en de Wet modernisering elektronisch bestuurlijk verkeer. We maken in 2023 een plan van aanpak voor de implementatie hiervan.
Voor medewerkers en bestuur ontwikkelen we in 2023 een gericht ondersteuning- en opleidingsaanbod op maat ter verhoging van het informatiebewustzijn en om veilig om te gaan met (digitale) informatie.

Vanuit de samenwerking met SSC-ONS geven we invulling aan de borging van informatiebeveiligingsprocessen en controle op een adequate procesgang. In het bijzonder is er aandacht voor veilig gebruik van mobiele apparatuur en toegang tot het gemeentelijke netwerk.

Deze pagina is gebouwd op 10/06/2022 07:45:32 met de export van 09/20/2022 14:09:02