Paragrafen

Paragraaf Bedrijfsvoering

Wij zien ons gesteld voor grote opgaven, wat met name voortvloeit uit:

  • een samenleving die snel veranderd en de afgelopen jaren voordurend geconfonteerd wordt met crices. Dit stelt hoge eisen aan het functioneren van een overheidsorganisatie. Snelle (digitale) dienstverlening, privacy bescherming, het vermogen om op te schalen in capaciteit en deskundigheid en improvisatievermogen zijn daarbij speerpunten;
  • veranderende landelijke regelgeving die gemeenten dwingt om dienstverlening en organisatie te moderniseren. Denk hierbij bijvoorbeeld aan de Omgevingswet, de Wet Open Overheid en de Archiefwet.
  • het feit dat onze organisatie op het gebied van de bedrijfsvoering op een aantal punten verouderd is. We voldoen nog niet aan alle wettelijke eisen om de financiele rechtmatigheid adequaat te kunnen onderbouwen. Daarnaast blijft informatiebeveiliging in zowel techniek als bewustwording een voordurend aandachtspunt.  
  • een extreem krappe arbeidsmarkt waarin de organisatie als volwaardige professionele werkgever moet functioneren in een concurrerende omgeving.

Deze uitdagingen vragen de komende jaren om een extra impuls met bijzondere aandacht voor:

  • Het moderniseren van de werkomgeving en het personeelsbeleid.

De kantooromgeving moet toekomstgericht worden ingericht. Het traditionele kantoor dat van oudsher één type werkplek kende, past niet bij de flexibele werkwijzen van het post corona tijdperk. Tegelijkertijd is het boeien en binden van professionals een uitdaging binnen organisaties door krapte op de arbeidsmarkt. Die krapte houdt naar verwachting nog jaren aan. Effectieve werving en selectie vraagt extra inspanningen. Daarnaast is het van essentieel belang om ook extra aandacht te hebben voor personeelsontwikkeling, personeelszorg, begeleiding en interne mobiliteit voor het versterken van de kracht en het kwaliteitsbehoud van onze ambtelijke dienst.

  • Het vormgeven van procesgericht werken en automatisch archiveren (Zaakgericht Werken) volgens landelijke standaarden.

Processen zijn in onze organisatie nog onvoldoende gestandaardiseerd (en niet altijd digitaal) met uitdagingen op gebied van: eenduidige uitvoering, controle en vastlegging. Daarnaast lopen wij als organisatie achter op het gebied van het automatisch juist archiveren en ontsluiten van informatie. Dit vraagt zowel aandacht in techniek (koppelingen tussen systemen) als het adequaat gebruiken van ondersteunende systemen door medewerkers (gedrag).
Een impuls gaat de 1e-lijns dienstverlening aan inwoners en bedrijven door het Klant Contact Center verbeteren. We zijn daarmee in staat om de beweging te maken van KCC geeft antwoord in plaats van KCC verbindt door .

  • Ontwikkelen van data gedreven werken.

Om tot passende beleid en goede interne sturing te komen is het gebruik van beschikbare gegevens (data) van cruciaal belang. Het is daarbij wel nodig dat beschikbare informatie op de juiste wijze en betrouwbaar ontsloten wordt. Pas daarna is het werken aan data kwaliteit en data-analyse relevant. Wij zullen ons in eerste aanleg concentreren op interne processen en bedrijfsvoering als opmaat naar data gedreven werken over de volle breedte van de gemeentelijke dienstverlening.

Deze pagina is gebouwd op 10/06/2022 07:45:32 met de export van 09/20/2022 14:09:02