In de volgende tabel is het financiële meerjarenperspectief weergegeven. Op belangrijke mutaties is een toelichting opgenomen.
Meerjarenbegroting | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | Toelichting mutatie | |
Uitgangspunt kadernota 2023 | 109 | 397 | 744 | -32 | ||
Autonome ontwikkelingen: | ||||||
1 | Meicirculaire 2022 | 212 | 726 | 1.850 | 2.211 | Betreft de uitwerking van de Meicirculaire conform het memo dat is verstrekt aan de gemeenteraad in de vergadering van 30 juni 2022. |
---|---|---|---|---|---|---|
2 | Algemene uitkering voor jeugd naar 100% | 0 | 343 | 321 | 482 | Begin augustus ontvingen we bericht van de provincie Overijssel dat we 100% van de jeugdgelden mogen ramen in de begroting. |
3 | Correctie algemene uitkering 2026 | 0 | 0 | 0 | -1.502 | We maken het ravijnjaar voor 2026 zichtbaar, in tegenstelling tot wat is opgenomen in de Kadernota. Hiervoor is het accres vastgezet op € 1 miljard (exclusief prijsstijgingen). Dit is vooruitlopend op de invoering van een eigen belastinggebied voor gemeenten. Daarnaast is ook de opschalingskorting ontdooid (dus deze wordt in mindering gebracht). |
4 | Extra OZB opbrengst | 35 | 35 | 35 | 35 | Bij een tariefstijging van 3% (cf. prijsindexatie) en meer areaaluitbreiding woningen en niet-woningen dan aangenomen bij de Kadernota realiseren we extra OZB opbrengst. |
5 | Toename gemeenteraadsvergoedingen | -17 | -17 | -17 | -17 | De vergoedingen voor de gemeenteraadsleden zijn gestegen. |
6 | Toename salariskosten griffie | -26 | -26 | -26 | -26 | De werkgeverscommissie heeft in 2021 in samenspraak met de griffie besloten om te komen tot een structurele urenuitbreiding op de griffie van 8 uur per 2022. Deze uitbreiding is evenredig verdeeld over de griffier en de adjunct griffier en nodig om de toegenomen werkzaamheden sinds de verkiezingen van 2018 op te vangen. |
7 | Omgevingsdienst IJsselland - aanvulling bijdrage nav begroting 2023 ODIJ | -7 | -7 | -7 | -7 | Onze bijdrage in de definitief vastgestelde begroting van de ODIJ voor 2023 bleek structureel hoger te zijn. |
8 | Toename energielasten | -179 | -179 | -179 | -179 | De energielasten stijgen flink. Ook het contract met Gazprom is opgezegd waardoor we overgaan naar een andere leverancier. |
Overige mutaties: | ||||||
1. Effectieve samenwerking tussen bestuur en omgeving | ||||||
9 | Ondersteunen jongerenraad | -10 | -10 | -10 | -10 | Voor het in standhouden en ondersteunen van de jongerenraad is structureel budget noodzakelijk. |
10 | Investeren in de organisatie | -200 | -200 | -200 | -200 | Mede in het licht van de arbeidskrapte en ook voor het behouden en ondersteunen van de ambtelijke organisatie is het noodzakelijk te investeren in de organisatie. |
2. Positieve gezondheid, participatie en preventie | ||||||
11 | Contractmanager Sociaal Domein (pilot) | -75 | -75 | 0 | 0 | Conform het coalitieakkoord willen we in 2023 starten met het inrichten van contractmanagement en -beheer Sociaal Domein. Het betreft een pilot met Ons Inkoop & Contractmanagement. |
12 | Preventienota | -50 | -50 | -50 | -50 | De raad heeft de Preventienota vastgesteld op 7 juli 2022. We vragen hiervoor om een budget van € 50.000 per jaar voor het uitvoeren van projecten in co-creatie en samenwerking met andere partijen. Er is in principe altijd sprake van cofinanciering. |
13 | Sociaal wijkteam | -20 | -50 | 0 | 0 | Conform het coalitieakkoord starten we in de tweede helft van 2023 en het hele jaar 2024 met een pilot sociaal wijkteam in de kern van Zwartsluis. Hiervoor zijn eenmalige middelen nodig voor de inzet van een projectcoördinator (bijv. 8 uur per week), monitoring en evaluatie. Daarnaast is er budget nodig voor het inrichten en gebruik van een locatie. Na deze 1,5 jaar zal de pilot geëvalueerd worden. |
14 | Onderzoek haalbaarheid van een ‘brede welzijnsorganisatie’ | 0 | -10 | 0 | 0 | In het coalitieakkoord staat vermeld dat we onderzoek doen naar de haalbaarheid van een brede welzijnsstichting. Op basis van de uitkomsten bepalen we wat structureel nodig is. |
3. Betaalbaar bouwen voor verschillende groepen | ||||||
15 | Onderzoeken en ondersteuning bij beleidsnota's | -50 | -50 | -50 | -50 | Als gemeente hebben we geen budget voor het onderzoeken van woonbehoeften. Nu we extra inzetten op het realiseren van woningbouw is het van belang de woonbehoefte van onze inwoners goed in kaart te brengen, soms zelfs heel specifiek voor een bepaalde doelgroep. Daarnaast willen we de voorgang van de realisatie en de ontwikkelingen op de woningmarkt goed monitoren. |
4. Vitale economie, beleefbare kernen en landschap | ||||||
16 | Toekomstgerichte erven/ervencoaches | -8 | -8 | -8 | -8 | De Overijsselse gemeenten zien de meerwaarde van de erfcoaches en zijn bereid om hun verantwoordelijkheid te nemen om projecten te behouden en niet voortijdig te verliezen. |
17 | Gebiedscoöperatie IJsselland | -5 | -5 | -5 | 0 | De GCIJ (Gebiedscoöperatie IJsselland), voortgekomen uit het Nationaal Landschap, heeft de afgelopen jaren bewezen op heel veel terreinen in de IJsseldelta van grote betekenis te zijn. Veel verantwoordelijkheid heeft de GCIJ op zich genomen om allerlei projecten t.b.v. de IJsseldelta en haar inwoners te realiseren. In 2020 is een verzoek gedaan tot financiële ondersteuning voor een periode van 3 jaar. |
18 | Visie buitengebied | -75 | 0 | 0 | 0 | Voor het opstellen en vaststellen van de visie op het buitengebied is externe ondersteuning nodig |
19 | Inventarisatie en plan van aanpak stikstofproblematiek | -50 | 0 | 0 | 0 | In het kader van de stikstofproblematiek heeft de gemeenteraad gevraagd om een inventarisatie onder de agrarische sector en een plan van aanpak hoe om te gaan met de stikstofproblematiek binnen de gemeente om zo toch nog ontwikkelingen mogelijk te kunnen maken. |
20 | Onderzoek herinrichting Tapijtmuseum Genemuiden | -5 | 0 | 0 | 0 | We reserveren een incidenteel bedrag voor een onderzoek naar de herinrichting. Op basis daarvan bepalen we welke structurele kosten dit voor de gemeente met zich meebrengt. |
21 | Uitbreiding gemeentelijke monumentenlijst | -10 | 0 | 0 | 0 | Met name voor de communicatie over de monumenten zijn incidenteel extra middelen nodig. |
22 | Archeologische determinering Zwartewatersklooster | 0 | -50 | 0 | 0 | De archeologische determinering van de Ridders uit de Slag bij Ane vraagt een incidenteel budget. |
23 | Revisieplan wandel- en fietsroutenetwerken | -40 | 0 | 0 | 0 | We stellen een revisieplan wandel- en fietsroutenetwerken op in de samenwerking met 5 gemeenten en de provincie. |
24 | Leefbaarheidsplannen | -100 | -100 | -100 | -100 | We verzoeken om € 100.000 per kern (incl. buitengebied) beschikbaar te stellen voor het voortzetten van de leefbaarheidsplannen. Jaarlijks zal € 100.000 in de Leefbaarheidsreserve worden gestort ter dekking van deze plannen. |
25a | Toename VPB last (Zevenhont Oost) | -69 | -305 | -70 | -72 | Door de ontwikkeling van Zevenhont Oost en de hieruit verwachte jaarwinsten, neemt ook de VPB last toe. |
25b | VPB last grondexploitaties t.l.v. reserve grex | 69 | 305 | 70 | 72 | We dekken de toegenomen VPB last uit de reserve grondexploitaties omdat daar de winsten ook aan worden toegevoegd. |
5. Bereikbaar en verkeersveilig | ||||||
26 | Kleinere incidentele verkeersveiligheidsmaatregelen | 0 | -50 | -50 | -50 | Het gehele beschikbare verkeersbudget in de begroting is nodig als co-financiering in de grotere projecten. Hierdoor is er geen ruimte over voor incidentele kleinere maatregelen op basis van bijvoorbeeld initiatieven uit de samenleving. |
6. Duurzaam en toekomstbestendig | ||||||
27 | Integraal onderzoek naar en opstellen van een beleidsnota circulariteit | 0 | -25 | -25 | 0 | In 2022 is een plan van aanpak gemaakt over onze gemeentelijke inspanningen op het gebied van circulariteit, dit plan wordt in 2023 met de raad gedeeld. Om dit plan ook uit te kunnen voeren, reserveren we uitvoeringsbudget. Dit om te zorgen dat we aan de slag kunnen met de uitvoering van het plan. |
28 | Grote zon op dak project | -45 | -45 | 0 | 0 | De nieuwe coalitie wenst meer opwek van duurzame energie met zonnepanelen op daken in plaats van op land. Er zijn belemmeringen tot 2028 om hierin stappen te zetten. Wel zijn ondersteunende faciliteiten beschikbaar vanuit het programma Nieuwe Energie Overijssel. De werkzaamheden betreffen vooral de organiserende schakel tussen wat er beschikbaar is aan hulp en de bedrijven. Het doel is om in 2023 en 2024 vol in te zetten op dit project en daarna te evalueren. We nemen eerst voor 2023 en 2024 een bedrag op, in afwachting van de septembercirculaire 2022. |
29 | Ondersteunen (nieuwe) energiecoöperatie(s) of lokale initiatieven | -50 | -50 | -50 | -50 | Nu de zoekgebieden voor grootschalige opwek van duurzame energie via windmolens en zonneparken vastgelegd zijn, ontstaan ook nieuwe initiatieven. De initiatieven starten met vrijwilligers die iets willen, maar niet weten hoe en wat. Zij hebben hiervoor hulp nodig en een aanspreekpunt bij de gemeente. Het aanspreekpunt is voor het eerste gebied geregeld in de vorm van een gebiedsbegeleider (het startbedrag is niet geregeld). |
30 | Indien de raad daartoe besluit: starten participatietraject extra zoekgebied windmolens/zonnepark | -60 | 0 | 0 | 0 | Om lokale initiatieven voor het creëren van een windmolenpark of zonnepark te ondersteunen, zoals van de OKG, is een participatietraject noodzakelijk. Wanneer de raad besluit om hiermee in te stemmen, dan is er met deze € 60.000 voor 1 traject budget beschikbaar. |
7. Onderhoud op orde, veilige wijken en buurten | ||||||
8. Transparante en toegankelijke dienstverlening | ||||||
31 | Visie op dienstverlening opstellen | -50 | 0 | 0 | 0 | Op basis van het rekenkamerrapport stellen we 2023 een visie op dienstverlening op. |
9. Werken volgens de bedoeling van de Omgevingswet | ||||||
10. Financieel vitaal | ||||||
32 | Subsidiecoördinator (pilot) | -85 | -85 | -85 | 0 | Om optimaal gebruik te maken van de beschikbare subsidies is een subsidiecoördinator nodig. |
11. Overhead | ||||||
33 | Organisatieontwikkeling Eenheid Externe Dienstverlening | -180 | -180 | -180 | -180 | In september is de raad bijgepraat over de organisatieontwikkeling. Daarbij kwam ook de noodzaak voor ontwikkeling van de eenheid Externe Dienstverlening aan de orde. De eenheid wordt aangepast aan de grote ontwikkelingen in het ruimtelijk en economische domein, denk aan de komst van de omgevingswet, energietransitie, stikstofcrisis en de woningmarkt. Maar ook de verdergaande digitalisering, de krapte op de arbeidsmarkt en aanpassen op steeds snellere veranderingen (corona, Oekraine, stikstof). We zorgen voor een eenheid met robuuste teams, die het bestuur op professionele wijze bedient, met duidelijke stevige functionele aansturing van het collegeprogramma. Daarnaast creëren we functies en een werkomgeving die aantrekkelijk zijn voor werving op de huidige arbeidsmarkt. |
12. Dekkingsmiddelen | ||||||
34 | Incidentele lasten dekken uit de algemene reserves | 615 | 0 | 0 | 0 | De algemene reserve liep op door de positieve resultaten van de afgelopen jaren. Ook de resultaten voor de toekomstige jaren zien er gematigd positief uit. Incidentele lasten voor 2023 willen we daarom afdekken uit de algemene reserve. |
Saldo meerjarenbegroting 2023- 2026 | -425 | 230 | 1.909 | 268 |
Budget neutrale wijzigingen
In onderstaande tabel zijn de budget neutrale wijzigingen weergegeven. Deze hebben geen invloed op het begrotingssaldo.
Administratieve wijzigingen | ||||||
Toename salariskosten college van B&W | -4 | -4 | -4 | -4 | ||
Salariskosten B&W tlv stelpost salariskosten | 4 | 4 | 4 | 4 | ||
Cofinanciering Leader | -20 | |||||
Leader tlv IBP middelen Vitaal Platteland | 20 | |||||
Ophogen verzekeringspremies | -11 | -11 | -11 | -11 | ||
stelpost prijsindex | 11 | 11 | 11 | 11 | ||
0 | 0 | 0 | 0 |