Paragrafen

Paragraaf Verbonden Partijen

Een gemeenschappelijke regeling is een publiekrechtelijke overeenkomst tussen bepaalde bestuursorganen van verschillende gemeenten waarbij bepaald wordt dat bepaalde taken en bevoegdheden centraal uitgevoerd worden. Het gaat om de volgende gemeenschappelijke regelingen:

Gemeenschappelijke regelingen

1. Veiligheidsregio IJsselland

2. GGD IJsselland

3. Regionaal Serviceteam Jeugd IJsselland

4. Omgevingsdienst IJsselland

5. Gemeenschappelijke regeling sociale recherche IJssel-Vechtstreek

6. Stichting administratiekantoor DataLand

7. Shared Service Centrum Bedrijfsvoering ONS

  Veiligheidsregio IJsselland te Zwolle

Rechtsvorm

Gemeenschappelijke regeling

Betrokkenen

De gemeenten Dalfsen, Deventer, Hardenberg, Kampen, Ommen, Olst-Wijhe, Raalte, Staphorst, Steenwijkerland, Zwartewaterland, Zwolle.

Bestuurlijk belang

Deelname in algemeen bestuur door de burgemeester.

Bijdragen aan gemeentelijke doelstellingen

In oktober 2010 is de Wet veiligheidsregio’s in werking getreden. Op basis hiervan zijn in Nederland 25 veiligheidsregio’s ingesteld waaronder Veiligheidsregio IJsselland (VRIJ). Veiligheidsregio IJsselland richt zich op het voorkomen en bestrijden (van de gevolgen) van branden, ongevallen, rampen en crises. Dit gebeurt in het gebied van de elf, via een gemeenschappelijke regeling, aangesloten gemeenten.

Financiële ratio’s

Bedragen x € 1.000

Rekening 2021

Begroting 2022

Begroting 2023

Resultaat

€ 3.071

€ 0

€ 0

Eigen Vermogen

€ 5.887

€ 5.090

€ 5.110

Vreemd Vermogen

€ 34.692

€ 32.623

€ 33.790

Gemeentelijke bijdrage

 € 1.587

€ 1.731

€ 1.710

Percentage v/h totaal

4,67%

4,67%

4,48%

Risico’s inclusief genomen beheersmaatregelen VRIJ

Er is een risicoprofiel opgesteld om de risico’s van de organisatie in kaart te brengen. Deze zijn in een rapportage vastgelegd. De tien risico’s met de meeste invloed op de hoogte van de benodigde weerstandscapaciteit zijn: Grootschalige/langdurige inzet, stijgende rentepercentages, fiscale controles, stijgende pensioenpremies, datalek, transitie meldkamer, besluiten van het Veiligheidsberaad met financiële of personele gevolgen, marktontwikkelingen oefentrajecten, wijzigingen in beleid of financiering van de Rijksoverheid en complexiteit Europese aanbestedingen.
Op basis van alle risico’s met bijbehorende inschatting is een analyse gemaakt van de benodigde weerstandsvermogen voor Veiligheidsregio IJsselland. Met behulp van een zogenaamde Monte-Carlo (MC)-simulatie is het verband tussen risico en aan te houden weerstandsvermogen bepaald. Uit de rapportage van risicomanagement blijkt dat, op basis van een zekerheidspercentage van 90%, het weerstandsvermogen 1,18 miljoen euro zou moeten bedragen. De benodigde weerstandscapaciteit ligt in de lijn der verwachting op basis van de bedragen die andere veiligheidsregio’s hanteren.
Veiligheidsregio IJsselland heeft op 31-12-2021 een weerstandsvermogen van één miljoen euro, dat geeft een betrouwbaarheid van 85%. Dit betekent dat de veiligheidsregio bij een dergelijke weerstandscapaciteit naar verwachting eenmaal in de zes à zeven jaar niet in staat zal zijn zonder aanvullende financiering een positief eigen vermogen te behouden.
Op basis van het huidige risicoprofiel is de beschikbare weerstandscapaciteit als onvoldoende te beschouwen. Het is echter wel raadzaam definitieve uitspraken pas te doen wanneer enige ervaring is opgedaan met de gevolgde werkwijze in het benoemen en inschatten van risico’s.
De benoemde risico's kunnen langdurige financiële gevolgen hebben. De eventuele financiële gevolgen kunnen voor een beperkte periode worden gedekt. In die periode moet een structurele oplossing worden gevonden. De gemeente kan worden aangesproken op een eventueel exploitatietekort, zie bovenstaand percentage.
De kosten worden vanaf 2017 voor 75% verdeeld op basis van de historische kosten en voor 25% op basis van een meer geobjectiveerde methodiek, te weten het gemeentefonds.

Ontwikkelingen

Nieuw voor oud
Financieel uitgangspunt is dat we voor nieuw beleid geen extra middelen vragen. Hier hanteren wij het principe ‘nieuw voor oud’. Een aantal ontwikkelingen leidt echter mogelijk tot kosten die niet uit de begroting gefinancierd kunnen worden. Mocht dit het geval zijn, dan zullen keuzes hierover aan het bestuur worden voorgelegd.
Taakstellingen
Veiligheidsregio IJsselland heeft nog een resterend bedrag van € 65.000 (van in totaal
€ 1.100.000) aan structurele taakstellingen (bestuurlijke afspraak 2014) te verwerken in de begroting. Dit vanwege een nog oplopend btw-nadeel op de vervangingsinvesteringen. Dit restant is in 2024 structureel verwerkt in de begroting.
Vorming nieuwe Meldkamer Oost Nederland
De vorming staat gepland in het eerste kwartaal van 2023. De definitieve personeels- en bedrijfsvoeringsbegroting wordt in de loop van 2022 vastgesteld. In het AB van 8 december 2021 is besloten de verwachte meerkosten van € 150.000 structureel te verwerken in de begroting 2023 en deze te verrekenen met de structureel in de begroting te verwerken bijdrage aan het financieel perspectief gemeenten van € 516.000.
Bijdrage financieel perspectief gemeenten
Conform AB-besluit van 8 december 2021 wordt de € 516.000 incidentele bijdrage financieel perspectief gemeenten van 2021 en 2022 structureel verwerkt in de begroting 2023. Onder de verrekening van de verwachte € 150.000 meerkosten vorming meldkamer Oost Nederland komt de structurele korting uit op € 366.000.
Het structureel maken van deze bijdrage is gebaseerd op het uitgangspunt dat het rijk de meerkosten financiert van de taakdifferentiatie bouwsteen 1 bij de brandweer.
Herijking gemeentelijke bijdragen
Conform AB-besluit van 8 december 2021 wordt de gemeentelijke bijdrage berekend op basis van 50 procent historische bijdrage en 50 procent op basis uitkering gemeentefonds voor brandweer en rampenbestrijding. De nadeel gemeentes worden van 2023 tot en met 2025 aflopend gecompenseerd om in te groeien naar de aangepaste jaarlijkse bijdrage.

GGD IJsselland te Zwolle

Rechtsvorm

Gemeenschappelijke regeling

Betrokkenen

De gemeenten Dalfsen, Deventer, Hardenberg, Kampen, Olst-Wijhe, Ommen, Raalte, Staphorst, Steenwijkerland, Zwartewaterland en  Zwolle.

Bestuurlijk belang

Deelname in algemeen bestuur door de wethouder. Iedere gemeente heeft 1 stem.

Bijdragen aan gemeentelijke doelstellingen

De GGD zet zich in voor publieke gezondheid. Dat wil zeggen de gezondheid van alle inwoners in onze regio van jong tot oud. De GGD maakt het mogelijk dat mensen individueel en als groep meer grip hebben op hun eigen gezonde leven en leefomgeving. De GGD werkt aan gelijke kansen op een gezond leven voor iedereen. Dit doet de GGD door beleid, advies, onderzoek en ondersteuning en een vangnet voor mensen die (tijdelijk) niet zelfredzaam zijn. De GGD opereert in de publieke gezondheid op het snijvlak van zorg, markt en politiek en kiest daarbinnen welke specifieke waarde we kunnen toevoegen. De GGD werkt voor én met  de elf gemeenten in IJsselland en  samen met diverse organisaties: voor een gezonde samenleving.
GGD IJsselland werkt voor  ruim 520 duizend inwoners.
GGD IJsselland is daarnaast onderdeel van een samenhangend aanbod van publieke gezondheid in Nederland en voert taken uit zoals deze in de wet Publieke gezondheid aan gemeenten zijn opgedragen.

Financiële ratio’s

Bedragen x € 1.000

Rekening 2021

Begroting 2022

Begroting 2023

Resultaat

- € 368

€ 0

€ 0

Eigen Vermogen

€ 2.546

€ 1.500

€ 2.500

Vreemd Vermogen

€ 11.362

€ 7.669

€ 7.374

Dienstverleningsovereenkomst

€ 33

€ 33

Totale bijdrage

€ 969

€ 975

€ 1.069

Risico’s

Elke gemeente geeft een bijdrage per inwoner voor de basisproducten die voor alle gemeenten gezamenlijk worden uitgevoerd (inwonersbijdrage). GGD IJsselland voert een actief financieel risicobeleid. De weerstandscapaciteit wordt geëvalueerd op basis van een financiële risico-inventarisatie.
Aanvullende producten en diensten worden gefinancierd door de gemeenten die deze afnemen. Voor de risico’s voor incidentele aanvullende diensten (maatwerk en projecten) is een aparte voorziening getroffen. Risico’s voor structureel aanvullende diensten kunnen niet ten laste komen van alle gemeenten in de Gemeenschappelijke regeling.
Indien de weerstandscapaciteit niet voldoet, kunnen gemeenten  – naar rato van het inwonertal - worden aangesproken op een eventueel exploitatietekort.
Op basis van de meerjarenraming van GGD IJsselland is het risico voor de gemeente Zwartewaterland klein.

Ontwikkelingen

- Ontwikkeling loonindex en prijsindex
- Toekomstbestendige bedrijfsvoering (samen met Veiligheidsregio IJsselland)
- Informatiebeveiliging, privacybescherming en doorontwikkeling als netwerk- organisatie
- Suïcidepreventie

Regionaal Serviceteam  Jeugd IJsselland te Zwolle

Rechtsvorm

Gemeenschappelijke regeling

Betrokkenen

De gemeenten Dalfsen, Deventer, Hardenberg, Kampen, Olst-Wijhe,  Ommen, Raalte, Staphorst, Steenwijkerland,  Zwartewaterland en  Zwolle.

Bestuurlijk belang

Deelname in algemeen bestuur door de wethouder

Bijdragen aan gemeentelijke doelstellingen

De RSJ heeft als missie om zich te ontwikkelen tot een stabiele, effectieve en
efficiënte organisatie die in opdracht van de 11 samenwerkende gemeenten
verantwoordelijk is voor de inkoop, contractbeheer, facturatie en financiële

monitoring van de jeugdhulp.

Financiële ratio’s

Bedragen x € 1.000

Rekening 2021

Begroting 2022

Begroting 2023

Resultaat

€ 0

€ 0

€ 0

Eigen Vermogen

€ 0

€ 0

€ 0

Vreemd Vermogen

€ 880

€ 0

€ 0

Gemeentelijke bijdrage

€ 75,3

€ 63,4

€ 63,4

Risico’s

Als gemeente Zwartewaterland zijn wij voor 3,64% verantwoordelijk voor het resterende financiële risico, dit is vrij beperkt.

Ontwikkelingen

Er wordt nu toegewerkt naar 1 januari 2023, vanaf die datum gaat de regio werken met het nieuwe inkoopmodel. Dit wordt mede gemonitord door het ontwikkelde ‘beheersingsplan inkoopmodel 2022-2025’. Het doel hiervan is het creëren van inzicht in de uitvoering van jeugdhulpverlening en de daaruit volgende trends en ontwikkelingen om hiermee effectiever en efficiënter gebruik te maken van de jeugdhulpverlening.

Omgevingsdienst IJsselland te Zwolle

Rechtsvorm

Gemeenschappelijke regeling

Betrokkenen

De gemeenten Dalfsen, Deventer, Hardenberg, Kampen, Ommen, Olst-Wijhe, Ommen, Raalte, Staphorst, Steenwijkerland,  Zwartewaterland, Zwolle, Provincie Overijssel en Veiligheidsregio IJsselland.

Bestuurlijk belang

Deelname in algemeen bestuur door de wethouder

Bijdragen aan gemeentelijke doelstellingen

Een klant- en oplossingsgerichte werkwijze is wat de eenduidige aanpak van de Omgevingsdienst IJsselland (hierna: OD) kenmerkt. Onafhankelijke experts van de OD wegen maatschappelijke belangen zorgvuldig af en vervullen een verbindende rol in het krachtenveld. Doel is om een optimale balans aan te brengen tussen een duurzame leefomgeving en nieuwe initiatieven. Deze gedachte vat de OD samen in onze missie:
Omgevingsdienst IJsselland. Waarborgt de leefomgeving, versterkt bedrijven.
De OD vormt een moderne uitvoeringsorganisatie die voorop wil lopen met vernieuwende werkmethoden, actuele expertise en moderne ICT-voorzieningen.
De Omgevingsdienst IJsselland wil van toegevoegde waarde zijn voor het bedrijfsleven, de inwoners en de leefomgeving van IJsselland.

Financiële ratio’s

Bedragen x € 1.000

Rekening   2021

Begroting 2022

Begroting 2023

Resultaat

€ 108

€ 0

€ 0

Eigen Vermogen

€ 316

€ 316

€ 316

Vreemd Vermogen

€ 3.076

€ 3.183

€ 3.375

Gemeente bijdrage

€ 664

€ 619

€ 682

Percentage v/h totaal

6%

6%

6%

Risico’s

De Omgevingsdienst schat op dit moment de hoogte van de geïnventariseerde risico's in op € 311.000. Uitgaande van het aandeel van onze gemeente in deze organisatie van 6% betekent dit voor gemeente Zwartewaterland een risico van € 19.000. Wij schatten dit risico hoog in (50%) mede omdat het een nieuwe organisatie is.

Ontwikkelingen

De Omgevingsdienst heeft een noodzakelijke doorontwikkeling doorgemaakt die haar tot een duurzame, gezonde en efficiënte dienst maakt.
Het toewerken naar en duurzame landbouw (kringlooplandbouw) is een speerpunt van de lokale, provinciale en Rijksoverheid. Volksgezondheid, natuurbehoud en versterking (zoals stikstofbeleid zijn steeds belangrijkere onderwerpen bij een voorgenomen ontwikkeling van een agrarisch bedrijf.

Gemeenschappelijke regeling sociale recherche IJssel-Vechtstreek te Zwolle

Rechtsvorm

Gemeenschappelijke regeling

Doelstelling

Het doel is het inrichten van een samenwerkingsverband gericht op het voorkomen van en de opsporing van fraude met de door de gemeenten uit te voeren sociale zekerheidsregelingen. De gemeente draagt hiertoe de bevoegdheid over aan de gemeente Zwolle.

Betrokkenen

Gemeenten Dronten, Ommen-Hardenberg, Hattem, Kampen, Zwartewaterland, Zwolle, Dalfsen en Westerveld.

Bestuurlijk belang

De stemverhouding in het beslissingsbevoegd forum van portefeuillehouders is bepaald op basis van het aantal uitkeringsgerechtigden per gemeente, met een maximum van drie stemmen. Zwartewaterland  heeft één van de vijftien stemmen.

Financieel belang

De kosten worden verrekend op basis van het aantal uitkeringsgerechtigden per 31 december.

Financiële ratio's

Bedragen

Rekening 2021

Begroting 2022

Begroting 2023

Gemeentelijke bijdrage

€ 27.542

€ 30.000

€ 30.000

Risico's

De inschatting is dat er van risico's zowel bestuurlijk als financieel geen sprake is.

Beleidsvoornemens

Door deelname in de verbonden partij 'Sociale Recherche IJssel-Vechtstreek' wordt in regionaal verband gewerkt aan de bestrijding van sociale zekerheidsfraude en handhaving. Nadruk lag en ligt nog steeds op zichtbaarheid en dienstbaarheid en het leveren van maatwerk richting regiogemeenten, hetgeen tot nu toe geslaagd is. Prioriteit ligt bij de meest schade veroorzakende typen van fraude en inspanningen plegen waar dit naar verwachting het meest oplevert (samenlevingsfraude levert het meest op voor de gemeenten). De decentralisatie van de zorg heeft ertoe geleid dat de gemeenten meer taken en verantwoordelijkheden omtrent de zorg hebben gekregen. Voor een aantal gemeenten gaan wij deze taak uitvoeren. Ook in 2023 wordt de regionale samenwerking voortgezet.

Stichting administratiekantoor DataLand te Gouda

Doelstelling

DataLand is in 2001 opgericht met als doel het realiseren van een landelijke voorziening, die leidt tot het breder toegankelijk maken van gebouwengegevens uit het gemeentelijke informatiedomein voor de publieke en private markt.

Bestuurlijk belang/participatie

Deelnemende gemeenten leveren jaarlijks vastgoedgegevens bij DataLand aan, maar zijn niet betrokken bij het beleid. Conform de statuten hebben de certificaathouders gezamenlijk zeggenschap over DataLand. Dit betekent dat de besluiten van de certificaathouders gelden voor alle participerende en deelnemende gemeenten. De deelnemende gemeenten kunnen de certificaathouders wel verzoeken deze besluiten toe te lichten. Het bestuur van DataLand opereert namens alle participerende en deelnemende gemeenten.

Financieel belang

Verstrekking van gegevens aan afnemers vindt plaats tegen verstrekkingskosten. Deze inkomsten worden door DataLand gebruikt om de drieledige taken van de organisatie – een stichting zonder winstoogmerk – uit te voeren. Jaarlijks wordt een vergoeding aan deelnemende gemeenten uitgekeerd voor het leveren van de gemeentelijke gegevens. Het eventuele overschot aan inkomsten wordt daarnaast aan certificaathoudende gemeenten uitgekeerd.  

Financieel risico

Het financieel risico is laag. Er zijn geen jaarlijkse kosten aan deelname verbonden. De ontwikkeling van het eigen vermogen van DataLand is neutraal of positief. Het vreemd vermogen (lening bij de BNG) van de verbonden partij neemt af en zal binnen één à twee jaar volledig zijn afgelost. Het jaarlijkse financiële resultaat vertoont een positieve trend.

Beleidsvoornemens

DataLand ondersteunt de gemeentelijke informatiehuishouding op het gebied van de gemeentelijke geo-, WOZ- en vastgoedinformatie door:

  • actieve kwaliteitsbewaking
  • vertegenwoordiging van het gemeentelijk belang
  • organisatie en coördinatie van het Gemeentelijk Geoberaad (i.s.m. VNG)
  • een landelijk ambtelijk en bestuurlijk podium voor gemeentelijke standpunten op het terrein van de ruimtelijke informatie

Ontwikkelingen

Door het kabinet is een digi-commissaris aangesteld om als overheidsbrede regisseur een programma nationaal digitale overheid op te stellen. Het programma wordt uitgevoerd door alle overheden gericht op het leggen van een overheidsbrede infrastructurele basis voor een digitale overheid voor nu en in de toekomst. Vanuit Dataland is aan de digi-commissaris ook input overhandigd.

Shared Servive Centrum Bedrijfsvoering ONS te Zwolle

Rechtsvorm

Gemeenschappelijke regeling

Betrokkenen

De gemeenten Dalfsen, Kampen, Westerveld, Zwartewaterland, Zwolle en Provincie Overijssel

Openbaar Belang

Efficiëntere uitvoering van diensten op het gebied van personeels- en salarisadministratie, ICT en inkoop.

Bijdragen aan gemeentelijke doelstellingen

Het Shared Service Centrum (SSC) ONS levert aan de partners dienstverlening op het gebied van ICT, Inkoop&Contractmanagement en Personeels-&Salarisadministratie. De oprichters van het Shared Service Centrum (SSC), de gemeenten Kampen en Zwolle en de provincie Overijssel, hebben bij de oprichting van het SSC ONS de ambitie uitgesproken dat zij met behoud van eigen autonomie en identiteit willen focussen op hun kerntaken, dat wil zeggen de primaire dienstverlening en daarvoor bedrijfsvoeringstaken willen concentreren in het SSC ONS. Zwartewaterland is per 1 januari 2021 toegetreden als partner in SSC ONS.

Financiële ratio’s

Bedragen x € 1.000

Rekening   2021

Begroting 2022

Begroting 2023

Resultaat

€ 257

€ 0

€ 0

Eigen Vermogen

€ 495

€ 223

n.n.b.

Vreemd Vermogen

€ 13.023

€ 11.200

n.n.b.

Gemeentelijke bijdrage

€ 740

€ 1.551

€ 1.808

Risico’s

Het ONS voert cruciale basistaken voor de bedrijfsvoering van de gemeente uit. De zes deelnemende partners sturen hierop, inclusief de beheersing van risico’s.
Het ONS mag een weerstandsvermogen van maximaal 5% van de jaaromzet opbouwen. Als de gekwantificeerde risico’s hoger zijn dan 5% van de jaaromzet, dient het weerstandsvermogen daarop te worden aangepast

Ontwikkelingen

Onderzocht wordt of er nieuwe partners kunnen toetreden of dat uitbreiding naar andere taakvelden mogelijk is.

Deze pagina is gebouwd op 10/06/2022 07:45:32 met de export van 09/20/2022 14:09:02